Digital Uplift

Höchste Zeit für den digitalen Aufschwung

Wenn es um das Kennzeichnen von Blistern geht, verursachen analoge Prozesse und weitverbreitetes Inseldenken noch jede Menge Ausschuss und Kosten


Man muss nur im Internet nach den „Trends in der Pharmaproduktion“ suchen, dann ist die Zukunft zum Greifen nah. Ganz oben auf der Trefferliste stehen Begriffe wie Künstliche Intelligenz, maschinelles Lernen, Big-Data-Analysen, additive Fertigung, Blockchain. Doch wer tagtäglich mit, sagen wir, Blisterverpackungsprozessen zu tun hat, hat möglicherweise den Eindruck, in einer Parallelwelt zu leben. Obwohl wir zweifellos von digitaler Technologie umgeben sind, werden Prozesse in der Pharmabranche oft mit analogen Tools erledigt, die nicht mit einander verknüpft oder verbunden sind. "Viele Menschen schwärmen vom digitalen Wandel, verwenden dort aber immer noch mechanische Prägestationen, um variable Daten auf den Rand von Blistern aufzubringen", sagt ein Hapa-Experte mit 25 Jahren Branchenerfahrung. "Das ist so, als würde man weiterhin auf Kompaktkassetten setzen, obwohl Spotify zur Verfügung steht."

Abschied vom Kästchendenken

Erschwerend hinzu kommt noch ein gewisses Mass an Kästchendenken. Man kann sich das vorstellen wie drei völlig verschiedenartige Inseln im Meer. Auf jeder Insel entwickeln die dort lebenden Menschen unabhängig voneinander Werkzeuge und Prozesse, die für ihre jeweilige Insel perfekt funktionieren. Aber was passiert, wenn diese drei Inseln zusammenarbeiten müssen? In vielen Fällen harmonieren ihre Werkzeuge nicht miteinander, was die effiziente Zusammenarbeit erschwert. Wenn man dieses Bild auf die Pharmaproduktion überträgt, dann stehen die drei Inseln für die drei Bereiche Produktionsplanung und Layoutentwicklung, Abfüllen und Verpacken sowie Vertrieb und Lieferkette. Diese unverbundenen „Inseln“ sind in der Pharmaindustrie die Ursache für ein beträchtliches Ausmass an Verschwendung. Schlimmer noch, ein solches Inseldenken kann schwerwiegende Folgen haben, wie z. B. Lieferengpässe.


Wenn hohe Nachfrage auf leere Lager trifft

Um nur mal zwei plakative Beispiele zu nennen: 2019 gab es allein in den Niederlanden rund 800 Out-of-Stock Situationen bei Arzneimitteln, in der Schweiz waren es fast 600 solcher Fälle. Zu den häufigsten Gründen der daraus resultierenden Lieferengpässe gehören Fehler bei der Bedarfsprognose bzw. unerwartet hohe Nachfrage, neue regulatorische Anforderungen oder Qualitätsprobleme in der Fertigung. Viele dieser Probleme sind durchaus vermeidbar. Digitale Transformation und Integration bieten Lösungen für dieses Dilemma. Es wäre jedoch illusorisch zu glauben, man könne einfach über Nacht auf Industrie 4.0 umstellen. Vielmehr handelt es sich um einen Prozess, zu dem Hapa aufgrund seiner jahrzehntelangen Erfahrung in der Pharmabranche Schritt für Schritt beitragen kann. Das betrifft sowohl die Software- als auch die Hardwareseite.

Alles im Fluss?

Was die Software angeht, muss der wichtigste Grundsatz lauten, die Daten dorthin zu leiten, wo sie benötigt werden. Es verhält sich ähnlich wie beim Wasser: In prähistorischen Zeiten zogen die Menschen von Wasserloch zu Wasserloch. Irgendwann erkannten sie, dass es auf Dauer angenehmer ist, das Wasser stattdessen dorthin zu leiten, wo immer man sich aufhalten möchte. Nach und nach entstand ein funktionierender durchgängiger Wasserfluss, und das, was wir heute als user experience bezeichnen, bekam einen dramatischen Aufschwung. „Das ist exakt die Herausforderung, die wir im Bereich Pharma beim Datenfluss noch haben. Derzeit gibt es einfach noch zu viele Wasserlöcher, das heisst zu viele Medienbrüche“, sagt ein Hapa-Experte, der für die Software-Strategie verantwortlich ist.

Keine Medienbrüche mehr

Es ist erstaunlich, dass es gerade in der hochregulierten Pharma-Welt noch eine ganze Reihe von fehlerbehafteten Medienbrüchen gibt, wenn es zum Beispiel um Blisterverpackungen geht. Die Entwicklung des Drucklayouts, die Erzeugung der Druckdaten sowie die Weiterleitung, Freigabe und Kontrolle dieser Daten – das alles erfolgt häufig mit Werkzeugen, die mit unterschiedlichen Datenformaten arbeiten. Als Resultat davon entsteht viel zu viel Ausschuss. „Für Hapa hat deshalb künftig das PDF als Datenformat überragende Bedeutung. Sein einfaches Handling hat den Workflow in der Druckindustrie innerhalb weniger Jahre revolutioniert; das wird auch in der Pharmaindustrie passieren. Wir werden schon bald Lösungen präsentieren, bei denen alles PDF-basiert ist.“ Alles auf einen Schlag zu ändern ist freilich nicht möglich, gibt der Software-Experte zu verstehen. „Wir konzentrieren uns darauf, unsere Software so flexibel wie möglich zu gestalten, damit unsere Lösungen auch in bereits existierenden Workflow-Umgebungen eingesetzt werden können. So können Kunden schnell an Agilität gewinnen und das Inseldenken überwinden.“

Wie sich die Komplexität in der Produktion verringern lässt

Im Bereich der Hardware ist der Schlüssel zum Erfolg, digitale Drucktechnologie zu nutzen, um die vorhandenen Produktionprozesse so agil und kosteneffizient wie möglich zu gestalten. Dieser Schritt ist überfällig, denn die Anforderungen an die Produktion von Pharmazeutika sind immer komplexer geworden. Einzelne Märkte und Nischen werden immer gezielter bearbeitet, um Wachstum zu generieren. Die Folge: Die Losgrössen werden immer kleiner. Das wiederum führt zu immer längeren Umrüstzeiten und damit einhergehenden häufigeren Stillständen der Produktionslinien. Die Gesamtanlageneffektivität (OEE) sinkt in vielen Fällen dramatisch, die Wahrscheinlichkeit von Out of Stock-Situationen steigt. Vor diesem Hintergrund bekommt Inline-Digitaldruck eine überragende Bedeutung: “Um die Agilität zu erhöhen, reicht es als ersten Schritt meist schon, einfach nur einen Digitaldrucker in einer Verpackungsanlage zu integrieren, völlig unabhängig von einer digitalen Vernetzung in einem grösseren Kontext.“ Egal, ob es sich um den Druck von variablen Daten handelt oder um ein komplettes Drucklayout in CMYK – für jede Herausforderung auf diesem Gebiet gibt es bereits eine passende Hapa-Lösung. Der Hapa-Experte bringt es so auf den Punkt: "Mit zukunftssicherer, Performance steigender digitaler Technologie unterstützt Hapa Kunden dabei, in einer digitalen Welt wettbewerbsfähig zu bleiben, indem sie in Produktion und Lieferkette weitere Effizienzpotenziale realisieren können."

Form
Country

PRIVACY POLICY UNDER ART. 13 OF EU REGULATION 2016/679 (GDPR)

1. General provisions

1.1 Introduction. Coesia S.p.A. (“Company”) is the holding company of an industrial group made up of several entities operating internationally (“Coesia Group’ Companies”), including, in particular, the Coesia companies listed on the website as hereby defined. Company, in accordance with the Coesia Group commitment to international compliance with data protection laws, is accordingly committed to protecting personal data collected through the “Contact us” form of the Coesia Group Companies’ websites (“Website”), according to any national legislation in force on personal data protection (“National Data Protection Laws”) and the EU General Data Protection Regulation 2016/679 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing the Directive 95/46/EC (“GDPR”). This Privacy Policy explains how information and data identifying individuals (“Personal Data”) received by Coesia Group’ Companies through their Websites are processed.

1.2 Joint-Controller. Coesia S.p.a. and its worldwide affiliates (“Coesia Group”), act as joint-controllers under art. 26 of GDPR of the personal data that you decide to provide us through the website.

1.3 Amendments. Coesia Group reserves the right to amend and update the Privacy Policy because of any further new or revised provisions of any national and EU laws and regulations on personal data protection. Any new release of the Privacy Policy shall be published on the Website as a replacement of the previous version and shall be valid and enforceable from the publication date, unless otherwise specified.

1.4 Applicable rules. Coesia Group processes Personal Data in accordance with: (i) provisions of National Data Protection Laws in force as of the date of the Privacy Policy; (ii) provisions of the GDPR and, in particular, with the principles set forth in the same, such as, inter alia, lawfulness, fairness and transparency, purpose limitation, data adequacy and minimisation, accountability, accuracy, and – prior to any processing activity – the principles of privacy by design and privacy by default; (iii) guidelines and decisions issued by the competent supervisory authority (“Supervisory Authority”).

2. Data subjects and scope of application

2.1 Data subjects. Coesia Group processing activities relate to any individual who decides to fill in the “Contact us” form on the Websites. For the purposes of this Privacy Policy, these persons are to be intended as Data Subjects, as defined in the National Data Protection Laws and in the GDPR.

2.2 Scope of application. The Privacy Policy shall be applicable to Data Subjects, provided that Coesia Group’ Companies, in their capacity as Joint-Controller, are only liable for the processing of Personal Data, which are under its own powers, duties and liabilities.

3. Types and source of processed Personal Data

3.1 Source. Coesia Group processes the Data Subjects’ Personal Data – as hereinafter specified – provided directly by the Data Subjects through the “Contact us” form of the Websites.

3.2 Identification data. Coesia Group processes Data Subjects’ Personal Data, that consist of your identification data (such as, for example, name, surname, company, e-mail address, citizenship, city, phone number ecc.). Furthermore, Coesia Group will process all information – which however shall only include – if any - common personal data - that you will decide to provide us through the “Message” field in the “Contact us” form on the Websites.

4. Legal basis for and purposes of processing the Personal Data. Period of data retention

4.1 Legal basis. The legal basis for the processing of Personal Data is: (i) the execution of a contract or pre-contractual steps to be taken at the request of Data Subjects prior to entering into a contract about purpose under art. 4.2 A); (ii) the consent given by Data Subjects to the processing of their Personal Data; (iii) Legitimate Interest about purpose under art. 4.2 C).

4.2 Purposes. Coesia Group processes Personal Data for the following purposes, as specified in the table here in below, in which is furthermore highlighted (a) if an express consent to processing of Personal Data is needed (or not ) as well as (b) the period of data retention:

Purposes

Consent

Data retention

A) Processing of personal data in order to reply to queries concerning the company activities

Not required

Until the purpose is achieved

B)    Processing of personal data in order to send newsletters, promotional and advertising and/or other materials for marketing communication purposes by Coesia Group’s companies

Required

Until the withdrawal of consent or until a denial has been communicated

C)    
Processing of personal data in order to send to customers email marketing communications, concerning Coesia Group’s services or products similar to those already supplied, by virtue of previous business relationship (“soft spam”), unless a communication to refuse or unsubscribe from marketing (“opt out”) has been made by said customers, according to applicable laws.

Not required

Until the “opt out” has been communicated

4.3 Optional/Mandatory supply of Personal Data. Subject to what specified above, the provision of Personal Data is optional and free. However, failure to provide Personal Data may prevent Data Subjects from receiving communications and/or replies to their queries concerning the company activities.

5. Persons in charge of the processing and processors

5.1 Persons in charge of the processing. As specified above, Coesia Group processes Personal Data collected from the Data Subject through the Websites. Directors, shareholders and independent collaborators (independently from the contractual relationship concerned) of the Coesia Group may process Personal Data in their capacity as persons in charge of the processing, according to National Data Protection Laws and to art. 29 of the GDPR. The persons in charge of the processing are duly trained and empowered to allow access to Personal Data according to the Privacy Policy and subject to their tasks being performed and assignments.

5.2 Processors. The Coesia Group may designate as processors entities/individuals for the purposes described above. The complete list of all processors may be required by Data Subjects to the Coesia Group, by sending an email to the email address cpo@coesia.com.

6. Method of processing, storage of Personal Data and security measures

6.1 Methods of processing. The Personal Data of Data Subjects are processed almost exclusively through automated procedures, by using computerized systems and softwares or, in a limited number of cases, through manual means (e.g. on paper), provided however that in any event such Personal Data are processed adopting methods which are strictly related to the purposes for which such data have been collected and anyway to ensure their security, in accordance with the GDPR and the National Data Protection Laws.

6.2 Place of automated data processing. Processing of Personal Data is made by the Coesia Group as joint-controllers and/or – if appointed – by the processors. Personal Data are stored in the head offices of the Coesia Group’s companies where the physical servers are and in some cases on servers of third parties, which provide cloud services to allow storage of Personal Data.

6.3 Transfer of Personal Data. Personal Data may be transferred in order to achieve the purposes described above to Coesia Group acting as joint-controllers, whether they are located in EU or in third countries outside the EU, provided however that in the latter case, the transfer of Personal Data as above specified shall be made subject to the Coesia Group’s assessment of full compliance with the provisions of chapter V of the GDPR and in particular with article 49.1 B).

6.4 Dissemination of Personal Data. Personal Data will not be disseminated.

7. Data Subjects’ rights

7.1 Rights. Data Subjects, when they are individual/natural persons, may directly address to the Company or the processor/s designated by the same in order to enforce their rights according to provisions of National Data Protection Laws and to the GDPR (articles 15 and subsequent articles), and, in particular, to have access to their own Personal Data, obtain updating and rectification or erasure of the same, restriction of processing, as well as obtain data portability by sending an email to the email address privacy@coesia.com or, with specific regard to the newsletter, by clicking the “unsubscribe” button or following the instructions published on the Website.

7.2 Right to object. With the same procedures described above, Data Subjects may object, in whole or in part, to the processing of Personal Data concerning them, where the relevant legal basis is constituted by the legitimate interests of Coesia Group, pursuant to and with the effects provided for by Article 21 of the GDPR, having regard in particular to direct marketing.

7.3 Complaint. The above notwithstanding, according to article 77 of the GDPR, Data Subjects, when they are individual/natural persons, may lodge a complaint with the competent Supervisory Authority, in order to enforce their rights, as specified above.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
See all news See all news